Στο 1ο επιμορφωτικό συνέδριο αγροτικών προϊόντων, ο Άρης Ντάτσης, διευθυντής της Onscreen Web Services μίλησε με θέμα Αποτελεσματικοί ιστότοποι & e-Shops. Στη συνέχεια δημοσιεύεται το κείμενο της παρουσίασης.
Στοιχεία επιτυχημένης εταιρικής ιστοσελίδας
Tο θέμα που θα σας παρουσιάσω είναι οι βασικές αρχές στις οποίες πρέπει να βασιστεί η ανάπτυξη ενός πετυχημένου, αποτελεσματικού ιστότοπου εταιρικής παρουσίασης σε συνδυασμό πιθανόν με την ηλεκτρονική πώληση.
Το αίτημα αυτό, να είναι ο ιστότοπός μας αποτελεσματικός, δεν είναι αφηρημένο, ούτε είναι εύκολη η υλοποίησή του.
Το διαδίκτυο είναι φιλόξενος αλλά και συνάμα εξαιρετικά ανταγωνιστικός χώρος. Και ποιός δεν θέλει να δώσει το παρών στο χώρο αυτό.
Παρά την κρίση, ίσως και εξαιτίας της, το διαδίκτυο είναι ένας από τους λίγους δείκτες που παρουσιάζουν μεταβολή με θετικό πρόσημο το 2011. Για παράδειγμα τα καταχωρημένα domain names με κατάληξη .gr παρουσιάζουν ετήσια αύξηση 12% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2011.
Το διαδίκτυο είναι η νέα επιχειρηματική αρένα, το κανάλι όπου οι επιχειρήσεις δηλώνουν την παρουσία τους, επικοινωνούν τα μηνύματά τους, προσελκύουν πελάτες, αποκομίζουν κέρδη.
Σχεδιασμός ιστοσελίδας
Το πρώτο και σημαντικότερο βήμα για να προσελκύσει επισκέπτες μια ιστοσελίδα είναι ο σωστός σχεδιασμός. Υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις που πρέπει οπωσδήποτε να πληρούνται για να μπορεί μια ιστοσελίδα να λειτουργήσει σωστά σαν εργαλείο προβολής και πωλήσεων.
Κερδίστε τους επισκέπτες της ιστοσελίδας
Σε δεύτερη φάση, αφού οι επισκέπτες έρθουν στη σελίδα σας, θα πρέπει
- να τους κρατήσετε εκεί, να τους κινήσετε το ενδιαφέρον,
- να τους ενημερώσετε για τα προϊόντα σας και τελικά
- να τους κάνετε να αγοράσουν!
Για να το καταφέρετε αυτό θα πρέπει
- να ορίσετε τους στόχους μας,
- να γνωρίζετε το κοινό σας και
- να χρησιμοποιήσετε ένα συνδυασμό διαφορετικών τεχνικών πάνω στην ιστοσελίδα σας ώστε να λειτουργήσει με το βέλτιστο τρόπο.
Σχεδιασμός ιστοτόπου
Στατική ή δυναμική σελίδα;
Είναι μια από τις πρώτες απαντήσεις που πρέπει να δώσετε. Δεν βλέπω κανένα λόγο να μην επιλέξετε ένα δυναμικό ιστότοπο.
Χρησιμοποιώντας ένα Εργαλείο Διαχείρισης Περιεχομένου (CMS), το joomla λόγου χάρη, έχετε τη δυνατότητα να επεμβαίνετε σε πραγματικό χρόνο στο περιεχόμενο του ιστοτόπου σας.
Ο χρήστης μπορεί να τροποποιεί ανά πάσα στιγμή το περιεχόμενο της σελίδας (κείμενα, φωτογραφίες, βίντεο), να προσθέτει και να αφαιρεί σελίδες κλπ. Στο ηλεκτρονικό κατάστημα αντίστοιχα, ο διαειριστής του προσθέτει και αφαιρεί κατηγορίες και προϊόντα, επεξεργάζεται και τροποποιεί την περιγραφή, τις εικόνες και την τιμή τους. Έχετε τον απόλυτο έλεγχο, σε πραγματικό χρόνο.
Δυνατότητες ιστοσελίδας
Η ιστοσελίδα που θα κατασκευάσετε πρέπει να είναι εύχρηστη και δυναμική. Τις περισσότερες φορές είναι χρήσιμο να συμπεριληφθούν εφαρμογές που θα την κάνουν ενημερωτική, χρήσιμη, διασκεδαστική, πρωτότυπη, διαδραστική, εντυπωσιακή. Συνδέστε τη με το blog σας, με το Facebook, με τοTwitter. Δημιουργήστε ένα δικό σας κανάλι στο Youtube, με βίντεο για τα προϊόντα, τα χαρακτηριστικά τους, την παραγωγή και τη χρήση τους.
Δημιουργήστε μια ξεχωριστή έκδοσή της για κινητά τηλέφωνα.
Μην ξεχνάτε πως ο αποκλειστικός στόχος είναι να φέρουμε επισκέπτες στη σελίδα σας και να τους κρατήσουμε εκεί όσο το δυνατόν περισσότερο!
Εύχρηστη ιστοσελίδα
Όλοι οι χρήστες του διαδικτύου που παραγγέλνουν προϊόντα online, το κάνουν κυρίως για την ευκολία και την ποικιλία που τους προσφέρει αυτό. Γι' αυτό θα πρέπει η ιστοσελίδα σας να είναι εύχρηστη και να μπορεί ο επισκέπτης να βρίσκει και να παραγγέλνει τα προϊόντα που επιθυμεί εύκολα και γρήγορα. Δώστε τη δυνατότητα αναζήτησης ώστε ο επισκέπτης να οδηγηθεί σε αυτό που ψάχνει το συντομότερο. Φροντίστε ώστε η διαδικασία της παραγγελίας να είναι απλή και κατανοητή. Δώστε όσο περισσότερες δυνατότητες διεκπεραίωσης της παραγγελίας (τρόποι πληρωμής και αποστολής). Όπως σε ένα φυσικό κατάστημα, έτσι και ένα ηλεκτρονικό θα πρέπει να είναι καλαίσθητο και σωστά οργανωμένο.
Ανανέωση των προϊόντων και της ιστοσελίδας
Αν θέλετε οι επισκέπτες σας να επιστρέψουν στην ιστοσελίδα σας, θα πρέπει να την ανανεώνετε συχνά. Προσθέστε νέα προϊόντα, κάντε κάποιες προσφορές, ανανεώστε τα κείμενα της ιστοσελίδας, ανεβάστε νέες φωτογραφίες. Όλοι επιθυμούν μια ανανέωση και κάτι διαφορετικό από την προηγούμενη επίσκεψη.
Ανάπτυξη περιεχομένου
Μην περιοριστείτε στην παράθεση των προϊόντων. Η ιστοσελίδα σας πρέπει να μπορεί να προσελκύσει κάθε ενδιαφερόμενο, ακόμη κι αν δεν θέλει εκείνη τη στιγμή να αγοράσει. Αναπτύξτε το περιεχόμενό της, εμπλουτίστε το με κείμενα σχετικά με τα προϊόντα που διαθέτετε. Η δράση αυτή θα σας βοηθήσει ιδιαίτερα τη σχέση σας με τις μηχανές αναζήτησης και θα βοηθήσει στην καλύτερη κατάταξη του ιστότοπού σας στα αποτελέσματα των αναζητήσεών του.
Εμπλέξτε τους επισκέπτες σας
Αναζητείστε τρόπους να αισθανθούν οι επισκέπτες ότι ο ιστότοπός σας είναι και λίγο δικός τους. Να νιώσουν πως συμμετέχουν και πιθανόν αποκομίζουν οφέλη από αυτόν.
Διαδραστικότητα
Είναι μεγάλη επιτυχία και συγκριτικό πλεονέκτημα ενός ιστοτόπου να πετύχει τη συμμετοχή του επισκέπτη. Και υπάρχουν πολλοί τρόποι για να το επιτύχουμε αυτό: εύκολη επικοινωνία, download ενός χρήσιμου αρχείου, διαδραστικές εικόνες, παιχνίδια, φόρουμ χρηστών, κατάθεση απόψεων κλπ. Οσο περισσότερο συμμετέχουν οι χρήστες στη λειτουργία του ιστοτόπου, τόσο περισσότερο πλησιάζουμε τον τελικό μας στόχο.
Επαφή του πελάτη με την ιστοσελίδα
Πώς μπορεί ο επισκέπτης του ιστότοπου να έρθει σε επαφή μαζί σας; Εαν δεν υπάρχει ένας εύκολος δρόμος για την επικοινωνία του επισκέπτη σας, διορθώστε το αμέσως. Ολες σας οι σελίδες πρέπει να περιέχουν τα κυριότερα στοιχεία επικοινωνίας, ταχ. διεύθυνση, τηλέφωνα, fax, email. Προσθέστε φόρμες επικοινωνίας ζητώντας όσο το δυνατόν λιγότερα αλλά ουσιαστικά στοιχεία. Εαν έχετε τη δυνατότητα να προσθέσετε και άμεση επικοινωνία όπως για παράδειγμα το Live Customer Service, ακόμα καλύτερα.
Συλλογή Απόψεων
Δείξτε στους επισκέπτες του site σας ότι εκτιμάτε και σέβεστε την άποψή τους. Δώστε κίνητρα στους επισκέπτες σας να καταθέσουν τις απόψεις τους, για τις υπηρεσίες σας, τα προϊόντα σας, το web site σας, ή οτιδήποτε θεωρείτε χρήσιμο. Θα σας βοηθήσει πάρα πολύ στο να κατανοήσετε ακόμη περισσότερο τους επισκέπτες σας, την αντίδρασή τους στο web site σας και τις παρεχόμενες υπηρεσίες σας, ώστε να μπορείτε να προχωρείτε σε ανασχεδιασμό ή διορθώσεις.
Προώθηση ιστοτόπου στο διαδίκτυο
Θυμίζω πως το θέμα μας είναι οι αποτελεσματικοί ιστότοποι, και αυτό προϋποθέτει επισκέπτες, πολλούς επισκέπτες, όσο το δυνατόν περισσότερους επισκέπτες. Οι περισσότεροι χρήστες του διαδικτύου αναζητούν τις σελίδες που τους ενδιαφέρουν μέσω μιας μηχανής αναζήτησης. Ακόμη και αν γνωρίζουν τη διεύθυνση, πολλές φορές αρκούνται να πληκτρολογούν στο google το όνομα του site που αναζητούν. Ο ιστότοπός σας όσο όμορφα σχεδιασμένος και ελκυστικός κι αν είναι, στην πραγματικότητα δεν υπάρχει αν δεν έχει καλή κατάταξη στα σχετικά με τα ερωτήματα των χρηστών αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης, και ειδικότερα της Google.
Πρόκειται για ένα μεγάλο θέμα, που δεν μπορεί να εξαντληθεί σε λίγα λεπτά. Ας αναφέρουμε κάποια στοιχεία με συντομία.
Βελτιστοποιήστε την ιστοσελίδα σας
Ποιός είναι ο στόχος μας: η σελίδα που κατασκευάζουμε να εμφανίζεται όσο το δυνατόν υψηλότερα στα αποτελέσματα αυτών των μηχανών. Για να βελτιστοποιήσουμε την ιστοσελίδα μας για τις μηχανές αναζήτησης προσαρμόζουμε αφενός το περιεχόμενο και αφετέρου την τεχνική δομή μιας ιστοσελίδας, έτσι ώστε να ικανοποιεί τις προδιαγραφές και τα κριτήρια των μηχανών αναζήτησης.
Μια βασική αρχή: μην προσπαθείτε να ξεγελάσετε τις μηχανές, συνεργασθείτε μαζί τους. Βοηθείστε τις για να σας βοηθήσουν. Αξιοποιείστε τη δύναμη που έχουν, δώστε τους πληροφορία και τη δυνατότητα να την αξιολογήσουν σωστά ώστε να οδηγήσουν επισκέπτες στον ιστότοπό σας.
Οι μηχανές αναζήτησης διαθέτουν υπολογιστές που επισκέπτονται αυτοματοποιημένα και σε περιοδική βάση σελίδες του διαδικτύου. Χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, ένα πρόγραμμα υπολογιστή επισκέπτεται την ιστοσελίδα και καταγράφει το περιεχόμενό της. Ο στόχος μας είναι να κατασκευάσουμε την ιστοσελίδα μας με τρόπο που να διευκολύνει τα προγράμματα αυτά, έτσι ώστε να καταγράψουν όλο το περιεχόμενο και να αναδείξουμε τις λέξεις-κλειδιά που μας ενδιαφέρουν.
Σημειώστε το εξής: οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιούν οι μηχανές αναζήτησης για να κατατάσσουν τις ιστοσελίδες (δηλ. να αποφασίζουν πόσο σχετική είναι μια ιστοσελίδα με μια δεδομένη λέξη αναζήτησης) μεταβάλλονται διαρκώς, ενώ παράλληλα, ανταγωνιστικές ιστοσελίδες επιδιώκουν και αυτές καλύτερη κατάταξη στα αποτελέσματα. Γι’ αυτούς τους λόγους, η Βελτιστοποίηση στις Μηχανές Αναζήτησης είναι μια διαρκής διαδικασία. Δεν σταματάει ποτέ.
Λέξεις – Κλειδιά
Το πρώτο βήμα της Βελτιστοποίησης στις Μηχανές Αναζήτησης είναι η επιλογή των λέξεων-κλειδιών (των λέξεων που εισάγει ο χρήστης στη μηχανή αναζήτησης) οι οποίες μας ενδιαφέρουν, και για τις οποίες θα επιδιώξουμε βελτίωση της κατάταξης.
Η επιλογή αυτή γίνεται με τους εξής τρόπους:
- ανάλυση του περιεχομένου της ιστοσελίδας και του προωθητικού υλικού του πελάτη,
- ανάλυση του ανταγωνισμού: ποιες λέξεις-κλειδιά χρησιμοποιούν παρεμφερείς ιστοσελίδες και πώς μπορούμε να ξεχωρίσουμε,
- ανάλυση των λέξεων που χρησιμοποίησαν όσοι ήδη επισκέφτηκαν την ιστοσελίδα μας μετά από αναζήτηση σε κάποια μηχανή, τις οποίες ανακαλύπτουμε από τα στατιστικά της ιστοσελίδας (στο σύστημα διαχείρισης περιεχομένου ή / και μέσω προγραμμάτων όπως το Google Analytics), στατιστικά που παρέχουν οι ίδιες οι μηχανές αναζήτησης, π.χ. πόσο συχνά γίνεται αναζήτηση με μια συγκεκριμένη λέξη, έρευνα αγοράς στο κοινό στο οποίο στοχεύουμε.
Τεχνικές Βελτιστοποίησης
Οι τεχνικοί τρόποι με τους οποίους μια ιστοσελίδα γίνεται περισσότερο «φιλική προς τις μηχανές αναζήτησης» είναι πολλοί και εξελίσσονται διαρκώς. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
- Όσες περισσότερες άλλες ιστοσελίδες έχουν συνδέσμους (links) προς τη δική μας, τόσο καλύτερη είναι η κατάταξη της ιστοσελίδας μας (μέτρο δημοφιλίας). Γι’ αυτό είναι σημαντική η αξιοποίηση συνεργειών (σύνδεσμοι από ιστοσελίδες συνεργατών), η υποβολή της ιστοσελίδας σε καταλόγους (directories) και η ύπαρξη συνδέσμων προς την ιστοσελίδα μας από κοινωνικά δίκτυα,
- Οι διευθύνσεις που παράγει το σύστημα διαχείρισης περιεχομένου πρέπει να συμπεριλαμβάνουν τις λέξεις-κλειδιά της σελίδας στην οποία παραπέμπουν, να έχουν απλή δομή (π.χ. τη μορφή domain/λέξη/τίτλος άρθρου) και να μην περιλαμβάνουν ειδικούς χαρακτήρες (π.χ. «?»),
- Πρέπει να υπάρχουν σύνδεσμοι μεταξύ των σελίδων μας, και κάθε σελίδα να είναι προσβάσιμη από τις άλλες (με αναδιάταξη της δομής της ιστοσελίδας και του μενού πλοήγησης, χρήση συνδέσμων προς «σχετικά άρθρα» κλπ),
- Οι τίτλοι των σελίδων μας πρέπει να περιγράφουν επακριβώς και συνοπτικά το περιεχόμενό τους,
- Πρέπει να γίνεται σωστή χρήση των γλωσσών XHTML και CSS ώστε να διαχωρίζεται το περιεχόμενο από την οπτική του παρουσίαση,
- Το περιεχόμενο πρέπει να εμφανίζεται με τη μορφή κειμένου και όχι σε εικόνες, flash ή άλλα αρχεία multimedia (οι μηχανές αναζήτησης μπορούν να αναλύσουν μόνο κείμενο),
- Το περιεχόμενο μιας σελίδας πρέπει να είναι σωστά δομημένο και χωρίς ορθογραφικά λάθη,
- Πρέπει να γίνεται σωστή χρήση των τρόπων περιγραφής της ιστοσελίδας σύμφωνα με τη γλώσσα HTML (χρήση description, meta tags, και των πιο σύγχρονων τεχνικών του semantic web),
- Πρέπει να αποφεύγονται συγκεκριμένες τεχνικές που οδηγούν τις μηχανές αναζήτησης να επιβάλουν «ποινή» στην ιστοσελίδα μας (δηλ. να την εμφανίζουν χαμηλότερα στα αποτελέσματά τους θεωρώντας ότι επεδίωξε να τις παραπλανήσει με υπερβολική χρήση λέξεων-κλειδιών),
- Πρέπει να παρέχεται sitemap (ένας χάρτης της δομής της ιστοσελίδας σε τυποποιημένη μορφή XML) που διευκολύνει τα προγράμματα των μηχανών αναζήτησης.
Διαφημίστε την ιστοσελίδα σας
Ως τώρα, μιλούσαμε για τα οργανικά αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης. Η εμφάνιση μιας ιστοσελίδας στην κορυφή των οργανικών αποτελεσμάτων φέρνει δωρεάν επισκέπτες αλλά δεν είναι εγγυημένη, απαιτεί μεγάλη προσπάθεια και χρόνο για να επιτευχθεί.
Η βελτιστοποίηση του ιστοτόπου μας πολλές φορές πρέπει να συνδυασθεί και με τη διαφήμισή του. Η διαδικτυακή διαφήμιση έχει αρκετά κανάλια, μα το πιο σημαντικό, κατα τη γνώμη μου, είναι το δίκτυο διαφήμισης της Google, το Google Adwords.
Θα αναφέρω απλώς κάποια χαρακτηριστικά που το φέρνουν, αυτό το κανάλι διαφήμισης, σε πλεονεκτική θέση:
- είναι διαφήμιση pay per click, γεγονός που σημαίνει πως πληρώνεις όσο έχεις επισκέπτες στις ιστοσελίδες από τη διαφήμιση αυτή
- το κοινό στο οποίο απευθύνεται είναι κοινό “έτοιμο να αγοράσει”, γιατί εκείνη τη στιγμή αναζητά κάτι το σχετικό
- τα μέσα που μπορεί να χρησιμοποιήσει η διαφήμιση ξεκινούν από το απλό κείμενο και φθάνουν στην εικόνα και το βίντεο
- η διαφήμιση μπορεί να είναι παρούσα σε κάθε μορφής διαδικτυακή δραστηριότητα, από το κλασσικό σερφάρισμα, μέχρι το youtube και τα κινητά τηλέφωνα.
Αξιοποιείστε τα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης
Άλλος ένας μαγικός κόσμος, όπου πρέπει μια διαδικτυακή οντότητα να είναι παρούσα. Με κυρίαρχα το facebook και το twitter, δίνουν εξαιρετικές δυνατότητες απεύθυνσης και επικοινωνίας με το κοινό σας.
Νομίζω πως η επόμενη παρουσίαση θα καλύψει με επάρκεια το θέμα αυτό. Ας μην επεκταθούμε.
Επενδύστε στο διαδίκτυο
Κλείνοντας, θέλω να μοιραστώ μαζί σας τη σιγουριά μου πως αξίζει να επενδύσετε στη διαδικτυακή σας παρουσία, το οφείλεται πρώτα από όλα στους εαυτούς σας, στη δική σας επιχειρηματική προσπάθεια.
Γιατί ένας αποτελεσματικός ιστότοπος είναι ένα από τα κελιδιά, μια από τις βασικές προϋποθέσεις για μια αποτελεσματική, κερδοφόρα επιχειρηματική προσπάθεια.
Αναζητείστε επαγγελματικές υπηρεσίες
Ζητείστε από επαγγελματίες του χώρου να αναλύσουν τις διαδικτυακές ανάγκες σας, να σας βοηθήσουν να χαράξετε τη στρατηγική σας στο διαδίκτυο, να δημιουργήσετε μαζί τους το διαδικτυακό σας προφίλ.
Εφαρμογές ελεύθερου λογισμικού
Αξιοποιείστε τις εφαρμογές ελεύθερου λογισμικού για την ανάπτυξη του ιστότοπου και του ηλεκτρονικού καταστήματός σας. Το joomla, το virtuemart, το wordpress, το prestashop, είναι από τις εφαρμογές που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, εργαλεία που σας δίνουν τη δυνατότητα να χτίσετε την παρουσία σας στο διαδίκτυο με οικονομικό τρόπο, ασφάλεια στις συναλλαγές και αποτελεσματικότητα.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας.